Студопедия

КАТЕГОРИИ:

АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

III The Possessive case ( Притяжательный падеж )




Контрольная работа № 4

для студентов заочного отделения ГФ

(АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК)

 

Выполнил (а) ______________________________________

Специальность ___________ курс _______ шифр ________

Рецензент _________________________________________

 

Пояснительная записка

Данная контрольная работа предназначена для студентов 2-го курса заочного отделения гуманитарного факультета. Она составлена в соответствии с программными требованиями и стандартами языкового образования. Контрольная работа №4 включает в себя упражнения на развитие языковых и речевых компетенций.

Требования к выполнению контрольной работы

По иностранному (английскому языку)

1. Контрольная работа №4 самостоятельно выполняется в течение 4-го семестра (январь – июнь) и представляется к устной защите (чтение, перевод, объяснение грамматических правил, инсценировка диалога, сообщение по теме).

2. Титульный лист (ФИО, специальность, курс, шифр) заполняется студентом.

3. Все задания контрольной работы №4 выполняются чернилами четким разборчивым почерком в данной контрольной работе.

4. В случае незнания значения слова пользуйтесь словарём.

5. Перед выполнением грамматических упражнений обратите внимание на короткие грамматические пояснения, данные в контрольной работе.

6. По окончании выполнения работы проверьте ещё раз и проговорите объяснение грамматических правил.

7. Перед чтением текста внимательно прочитайте рубрику текста и следуйте в соответствии с заданием.

8. При наличии задания до и после текста выполните их.

 

I Articles (DETERMINERS)

1a a/an

We use a/an:

1) in front of singular countable nouns when it doesn't matter
which particular person or thing we are talking about, often
when we mention this person/thing as an example of a group/
category:

We've bought a new car. (it's not important which)

2) when we mention something for the first time:

I saw a girl walking down the street. She was wearing a

red hat.

I went to an exhibition yesterday.

We use a/an with expressions about amount and frequency:
a lot/a bit/a piece (of), twice a day, three times a week,
60 km an hour

Other fixed expressions with a/an:

have a bath/shower, have a rest, have a drink, have a       

look (at), make a mistake, make a speech, make a phone call, take a message

1b the

We use the:

1) when the other person knows who/what we are talking about and can easily identify this person or thing:

The car is dirty, (the other person knows which car is dirty) Open the door (there is only one door in the room) The teacher told us to wait for her  (we all know which teacher this is)

2) with things which are unique:
The sun was shining all day.
What is the capital of Argentina?

3) with a singular noun to talk about the whole category, species
or a type or concept of machine, animal, etc:

- The computer is the most important invention of the twentieth century.

- The whale is the biggest mammal.

 - Compare the sentences: You have to feed the cat when I'm away. (We are talking about one specific cat.) Ithink the cat is the most independent domestic animal. (We are talking about the species called 'cat’.)

4) with an adjective to talk about groups of people who are all characterised by one feature (the poor, the rich, the disabled, the unemployed, the dead).

 The verb is always plural:

- The homeless arehelped by charity organisations.

- The young often rebel against the old.

- During the economic crisis charity organisations helped the unemployed.

• Fixed expressions with the:

at the station, to the theatre, play thepiano, in the evening/morning

1.b. the in geographical names

1) We use the in front of the names of:

rivers - the Nile, the Amazon, the Rio Grande

seas and oceans - the Baltic Sea, the Atlantic, The Dead Sea

mountain ranges - the Rocky Mountains, the Andes, the Alps

groups of islands - the Bahamas, the Shetlands, the Canary Islands

2) We don't use the in front of the names:

of continents  - Africa, Europe, Australia

countries - France, Turkey

BUT: the Netherlands, the Phillippines (plural names), the United States, the Czech

Republic (names that include a common noun)

towns - Budapest, New York, Salt Lake City   BUT:the Hague

languages - Spanish, French, Russian

names of airports, stations, streets - Heathrow Airport, Victoria Station, Oxford Street

lakes - Lake Victoria, Lake Balaton

single mountains - Mont Blanc, Mount McKintey

single islands - Majorca, Sicily









C No article

We don't use an article in front of plural and uncountable nouns when we refer to people or things in general:

- Do you like coffee?

- I hate snakes.

- Dogs  are the best pets,

Fixed expressions without articles:

at home/school; go to bed/work;  have breakfast/lunch/dinner;  go by bus/car/plane; in hospital

Check

Write a/an, or nothing to complete these sentences

1. I’d like ____ sandwich, please.

2 They wanted ____ information about the trains.

3 I’d like _____ apple and ____ orange, please.

4. Do you like fast ____ cars?

5. I asked for ____ bread and _____ cheese.

6. I had ____ glass of water.

7. We had ____ eggs for breakfast.

8. She is ____ journalist.

9. Yes, I work at this school. I am _____ teacher.

10. Did you send me ______ postcard when you were in Greece?

11. I had ____ cup of tea.

12. Sally is _____ friend of mine.

13. Are you drinking _____ milk?

14. There was ____ doctor and _____ nurse in the room.

15. We watched _____ films all afternoon.

II Pronouns

Possessive adjectives and pronouns

We use possessive adjectives in front of nouns and possessive pronouns (absolute)  without nouns:

This is my bike,(possessive adjective)

This bike is mine,(possessive pronoun)

John didn't have his coursebookso Mary shared herswith him.

Our car was too small so we all went in theirs.

Check

Write the correct possessive adjectives for these sentences.

1. These are ____ parents. (I)

2. Is this ____ car? (he)

3. Do they like _____ new house? (she)

4. Have you met _____ teacher?

5. I don’t like _____ doctor. (we)

6. Where is _____ pen? (I)

Reflexive pronouns

We use reflexive pronouns when the person is the object of their own action/feeling:

- I cut myself with a knife, (not: I cut me with a knife-.)

- She looked at herselfin the mirror.

- They blame themselves forthe accident.

Compare the sentences:

She looked at him in the mirror. (She looked at another person so we use the object pronoun him.)

She looked at herselfin the mirror. (She looked at her own reflection so we use the reflexive pronoun herself.)

Check

1. I cut _______ when I was cooking.

2. He cooked this meal ____________ .

3. She does homework ____________ .

4. He won't do your homework, you have to do it _________ .

5. Mathew and Sam  are looking at _________________ .

Emphatic pronouns

We use emphatic pronouns when:

1)  we want to say 'with no one's help or company', 'on one's
own:

- I cooked this meal myself.(No one helped me to do this)

 - Peter himselfis OK, I just can't stand his wife. (Peter alone, on his own)

- I won't do your homework, you have to do it yourself.(Without my help)

2 ) we put special emphasis on the fact that it wasn't anyone else
but this particular person:

- I shook hands with Tony Blair himself.I myself don't believe in ghosts.

Reciprocal pronouns - each other/one another

We use each other or one another to say that person A does something to person B and person B does the same thing to person A. These expressions are interchangeable.

(We usually use each other when there are two people and

one another when there are two or more people.)

- Mark and Ann are in love with each other.(Mark loves Ann and Ann loves Mark.)

- They all know one anothervery well. (Everyone knows everyone else.)

Compare the sentences:

- Mary and Ann are looking at each other.(Mary is looking at Ann and Ann is looking at Mary.)

- Mary and Ann are looking at themselves.(Mary is looking at herself and Ann is looking at herself.)



Relative pronouns

We use the following relative pronouns in relative clauses:

1 ) who (and sometimes that) to talk about people:
 -  I don't like people who throw litter.

- Do you know the doctor who/thatoperated on my husband?

2) that to talk about animals:
- There's the cat that scratched me.

3) which (and that)to talk about things, places, etc:

- They live in a house which/thatwas built a century ago,

I usually walk my dog in the park thatis in the_ very centre of

4) where to talk about positions and places:

- The cafe where we met doesn't exist any more. This is the park where wemet for the first time.

5) whose to talk about possession:
- I've seen the man whose dog bit you.

We can omit the relative pronoun which, who or that in relative clauses if it is not the subject of the relative clause, i.e. if the relative pronoun is not immediately followed by a verb:

- Amsterdam is the place which/that we like most.

 - Amsterdam is the place we like most (the subject of the relative clause is we, not which)

The girt who you met in front of the cinema is Peter's girlfriend. = The girl you met in front of the cinema is Peter's girlfriend, (the subject of the relative clause is you, not who).




III The Possessive case ( Притяжательный падеж )

a) Существительное в притяжательном падеже служит определением к другому существительному и отвечает на вопрос whose? (чей?), обозначая принадлежность предмета.

b) В форме притяжательного падежа употребляются существительные

одушевлённые.

 В данном случае к одушевленным относят и животных.

с) Притяжательный падеж существительных в единственном числе образуется путем прибавления к существительному апострофа и буквы –s, =‘s, которое произносится [z] [s].

1 The girl’s hat шляпа девушки
2 Jack’s friend Друг Джека
3 The cat’s tail Хвост кошки

d) Притяжательный падеж существительных во множественном числе образуется прибавлением только апострофа –‘

 the boys’ books – книги мальчиков.

 У неправильных существительных притяжательный падеж образуется, как и в единственном числе.

The children’s toys Игрушки детей

е) Притяжательный падеж составных существительных образуется путем прибавления элемента -’s к последнему слову, входящему в состав существительных.

My brother – in- law’s library Библиотека моего зятя

f) Когда два лица или более являются обладателями одного и того же предмета, окончание притяжательного падежа прибавляется к последнему существительному.

Peter and Helen’s flat is large Квартира Петра и Елены большая

Когда существительное, определяемое существительным в притяжательном падеже, имеет при себе другие определения, то существительное в притяжательном падеже стоит перед ними

The student’s new dictionary Новый словарь студента

3 (a) Translate the sentences

1 He went to the butcher’s (shop). __________________________________

2 We dined at my aunt’s (house). ________________________________________

3 Bill and Helen’s apartment is small. _________________________________

4 The student’s big dictionary is very helpful.__________________________________

5 My sister – in- law’s bedroom. _________________________________________

 2 (b) Translatethe sentences

1 She had a week’s holiday last year. _________________________________

2 They live at a kilometre’sdistance from here. _____________________________

3 They spent a year’s trip in the open ocean. __________________________________

4 It was a metre’s length snake. ________________________________________

 

3 (b) Translatethe sentences

1 London is Britain’s greatest cultural centre.  
2 London’s theaters are good.  
3 The USA has the world’s largest deposits of oil  
4 The Bolshoi Theatre is our country’s best opera house.  
5 The ship’s cook stood on deck  

3 (c) Translatethe sentences

1. A ten-year old girl was my cousin._____________________________________

2. I have only a ten pound note. ______________________________________

3. There was an iron bridge over the river.______________________________________

4. The cotton market has just increased._____________________________________

5. Meat prices decrease every week ___________________________________________

 Общий падеж

1. У существительного в общем падеже нет специальных окончаний

Его отношение к другим словам при отсутствии предлога определяется местом, занимаемым им в предложении;

a)  существительное, стоящее перед сказуемым является подлежащим (в русском - существительное в именительном падеже)

The teacher meets us in a friendly way Учитель встречает нас дружелюбно

b) существительное, стоящее после сказуемого, является прямым дополнением ( в русском- существительное в винительном падеже без предлога)

The student wrote a composition Студент написал сочинение

с) Между сказуемым и существительным, являющимся прямым дополнением, может стоять другое существительное в общем падеже без предлога. Такое существительное является косвенным дополнением (в русском – дательный падеж без предлога)

The teacher showed the students a diagram Преподаватель показал студентам диаграмму

d) Существительное в общем падеже с предлогами -of, -to, -by, -with выражают отношения, передаваемые русскими косвенными падежами без предлогов. Эти предлоги в этом случае не имеют самостоятельного значения и не переводятся на русский язык. Существительные с – of соответствует русскому родительному падежу (кого? чего?) 

The leg of the table is broken. Ножка стола сломана

Примечание:

Русский родительный падеж существительного передается в английском языке существительным с предлогом – of только в том случае, если он выражает отношение к другому существительному. Предлог – of в соответствующем английском предложении всегда стоит, т.о., между двумя существительными.

He gave me a glass (n) of water (n) Он дал мне стакан воды

e) – to соответствует русскому дополнительному падежу (кому? чему?) и выполняет функцию (предложного) косвенного дополнения.

He gave a book to his friend Он дал книгу своему другу

 

Примечание:

Существительному в дательном падеже может соответствовать также существительное без предлога. В этом случае оно (существительное) занимает место между глаголом и прямым дополнением.

He gave his (кому?) frienda book. Он дал своему другу книгу

 

f) Существительное с предлогом –by соответствует русскому творительному падежу (кем? чем?) и выполняет функцию предложного косвенного дополнения, обозначая действующее лицо или действующую силу после глаголов форме страдательного залога.

The cup was broken by Peter Чашка была разбита Петром

 

g) Существительное с предлогом –with также соответствует творительному падежу и выполняет функцию предложного дополнения, обозначая предмет, при помощи которого производится какое-нибудь действие.

I opened the tin with a knife Я открыл банку ножом

2. Существительное в общем падеже употребляются также с любыми предлогами и выражают отношения, передаваемые русскими косвенными падежами с предлогами.

This letter is for the trainer Это письмо для преподавателя
 I agree with a doctor Я согласен с доктором
I received a letter fromthe manager Я получил письмо от менеджера

 IV Род (gender)

Род в английском языке узнается только по их значению.

a) Название лиц мужского пола относятся к мужскому роду; вместо них употребляется местоимение he

-Where is your brother? (dad, uncle, son, husband etc.)

-He is in the library.

 

b) Названия лиц женского пола относятся к женскому роду; вместо них употребляется местоимение she

-Where is your sister? (dad, uncle, son, husband etc.)

-She is at home.

 

c) Названия животных относятся к среднему роду. Вместо них употребляется местоимение it.

-Where is the dog?

-It is in the garden.

Когда хотят указать пол животного, то соответственно употребляют he или she

d)  названия неодушевлённых предметов относятся к среднему роду. Вместо неодушевленных имен существительных употребляется местоимение it

Give me my dictionary, please. Дай мне словарь, пожалуйста.
It is on the table. Он на полке.

 e) Ряд имен существительных, обозначающих живые сущности может относиться как к мужскому, так и к женскому роду.

pupil   cousin  
student   wolf волк, волчица
friend   bear  
teacher   flight attendant  

 

Когда хотят указать, к какому полу относится данное лицо или животное, то прибавляют или слово, указывающее на пол (boy, girl) или местоимение: -she, he.

A (he) cousin – двоюродный брат

A (she) cousin – двоюродная сестра

f) Название страны, когда она рассматривается как политическая единица, часто относится к женскому роду и заменяется she.

Russia – she

g) Слово ship (судно, корабль) обычно относится к женскому роду и заменяется местоимением she

 










Последнее изменение этой страницы: 2018-06-01; просмотров: 166.

stydopedya.ru не претендует на авторское право материалов, которые вылажены, но предоставляет бесплатный доступ к ним. В случае нарушения авторского права или персональных данных напишите сюда...