Студопедия

КАТЕГОРИИ:

АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Can you complete the examples?




1. I've … a new boyfriend. – More natural than I have a new boyfriend.

2. … your sister got a car? OR Does your sister ... a car? – More natural than Has your sister a car?

3. I haven't … your keys. OR I   have your keys. – More natural than I haven't your keys.

4. The school does not … adequate sports facilities. – More natural than The school has not adequate sports facilities.

5. … you … good teachers when you were at school? – More natural than Had you good teachers ...?

6. She … children. – More natural than She hadn't children.

6. Complete the conversations, using have got, has got etc.

1. You … an aspirin? I … a terrible headache. – I'll just look. I think, I … some in my bag. Oh, no, sorry, I ... any.

2. How many brothers and sisters ... you? – Just one brother.

3. We … a new car. – Really? – Yes, four-wheel drive, power steering and anti-lock braking. – Fascinating.

4. I'm afraid I ... some bad news for you. – Oh, no. What is it this time?

5. Why … you dark glasses on? – Something wrong with my eyes.

6. … I dirt on my nose? – No, but you ... something funny in your hair.

7. Sally, I … a new boyfriend. – What's he like? – Very good-looking. He's quite tall, and he ... big dark brown eyes and a lovely smile. But she says he ... a terrible temper.

Choose the right verb.

1. A group of teenagers in the town (has / have)organised a scheme to help old people with their shopping.

2. A number of people (has / have)complained about the noise.

3. Do you think three pounds (is / are)abig enough tip?

4. Hamburger and chips (is / are)not a very healthy lunch.

5. In the latest rail union vote, the majority (has / have)voted to go on strike; the rest of the members (is / are)expected to support the strike fairly solidly.

6. Two kilos (is / are)pretty small for a newborn baby.

7. Our teenage son thinks there (is / are)a number of good reasons for staying up late and having a good time.

8. More than one house in our street (has / have)been broken into recently.

9. A couple of dangerous-looking men (is / are)waiting for you outside.

10. One of my friends (has / have)just won two free plane tickets to New York.

11. Six weeks (is / are)a long time to wait for news of your family.

12. The majority of the children's parents (is / are)unemployed.

13. A lot of shops (is / are)opening on Sundays now.

14. The Philippines (has / have)signed the new human rights agreement.

15. The police think that more than one person (was / were)in the stolen car.

16. Tom and Rosie were late, but the rest of us (was / were) on time.

17. (Is / Are)bacon and eggs what you usually eat for breakfast?

18. We've just learnt that a couple of our club members (has / have)been chosen for the national team.

Keys

1.1. is; 2. am; 3. am; 4. am; 5. are; 6. is; 7. is; 8. is; 9. is.

5. 1. I've got...; 2. Has your sister got... / Does your sister have...;3. I haven't got... / I don't have...; 4. The school does not have...; 5. Did you have good teachers...; 6. She didn 't have… .

6.1. Have you got; I've got; I've got; I haven't got; 2. have you got; 3. have got; It's got; 4. I've got; 5. have you got; I've got; 6. Have I got; you've got; 7. has got; he's got; he's got.

7. 1. have; 2. have; 3. is; 4. is; 5. have; are; 6. is; 7. are; 8. has; 9. are; 10. has; 11. is; 12. are; 13. are; 14. has; 15. was; 16. were; 17. Is; 18. have.

Оборот there is/are

Предложение с оборотом there is/are служит для указания на наличие или отсутствие какого-либо незнакомого предмета в определенном месте. Если в русском варианте предложение начинается с обстоятельства места, то при переводе его на английский язык, как правило, используется конструкция there is/are. Конструкция there is/are не переводится на русский язык.

На столе яблоко. There is an apple on the table.

В Москве много красивых зданий. There are many beautiful buildings in Moscow.

В моей сумке 3 конфеты. There are three sweets in my bag.

Сравните употребление конструкции there is/are в следующих предложениях:

Look, there is a letter on the table. Посмотри, на столе какое-то письмо. (Незнакомое письмо.)

Where is the letter?The letter is on the table. Где письмо? (Конкретное знакомое письмо.) – Письмо на столе.

There are thirty schools and three institutes in Brest. В Бресте 30 школ и 3 института.

Thirty schools and three institutes are in Brest. Тридцать школ и три института в Бресте.

Отрицание также может быть образовано следующим образом:

There is not a letter on the table.

There is no letter on the table. (Обратите внимание на отсутствие неопределенного артикля.)

Вопросительная форма

Is there a letter on the table?

При двух подлежащих в конструкции there is/are форма глагола согласуется с формой первого существительного.

There is a book and two pens on the table.

There are two pens and a book on the table.

Обратите внимание на образование вопросительного предложения с вопросительным словом.

How many pupils are there in your class? Сколько учеников в вашем классе?

Вместо глагола to be в конструкции there is/are могут употребляться и другие глаголы, такие как: to live жить, to remain оставаться, to exist существовать, to appear появляться, must должен, should следует и другие.

There should be something else.Должно быть что-нибудь еще.

There lived one old woman. Жила-была одна старуха.

Проанализируйте употребление конструкции there is/are в прошедшем и будущем времени.

There will be a lot of houses in our street. На нашей улице будет много домов.

Will there be a lot of houses in our street? На нашей улице будет много домов?

There will not be a lot of houses in our street. На нашей улице не будет много домов.

There was a banana in the fridge. В холодильнике был банан.

Was there a banana in the fridge? В холодильнике был банан?

There was not a banana in the fridge. В холодильнике не было банана.

Проанализируйте перевод следующих предложений:

У меня в холодильнике есть два сладких персика. (У меня есть, т. е. я имею.)–I have two sweet peaches in my fridge.

В моем холодильнике есть два персика. (Предложение начинается с обстоятельства места.)–There are two sweet peaches in my fridge.

Два персика в моем холодильнике. (Прямой порядок слов: подлежащее – сказуемое.)–Two sweet peaches are in my fridge.

Exercises

1. Put in the correct form of there + to be (not).

1. … no water on the moon.

2. … no railways in the 18th century.

3. Once upon a time … a beautiful princess.

4. Tomorrow … snow.

5. … some soup, if you're hungry.

6. … any potatoes?

7. … wars all through history.

8. … many tigers left in the wild.

9. … an accident – can I phone?

10.  I'm afraid … time to see Granny.


2. Read about one of the streets in the picture. Which street is it?

There is a hotel in this street. There are two banks. There aren't any restaurants. There isn't a cinema. There is a telephone box on the corner.

So which street is it? ...

Write about the other street. Add these words:

·There is… · There are… · There isn't… · There aren't…

Middle Street

...(1) a cinema and a hotel in this street. ...(2) a travel agent's. ...(3) a telephone box on the corner. ...(4) any restaurants. ...(5) two banks.

East Street

...(1) a hotel in this street. ...(2) a cinema and a travel agent's. ...(3) any banks. …(4) two restaurants, ...(5) a telephone box on the corner.

Безличные предложения

Структура английского предложения отличается от русского тем, что в английском предложении всегда есть подлежащее и сказуемое. Поэтому в безличных предложениях, когда нет подлежащего с конкретным предметным значением, используется в качестве формального грамматического подлежащего местоимение it:

It is warm. Тепло.
(подлежащее) (глагол-связка) (сказуемое)  

 Как видно из этого примера, безличные предложения такого типа в английском языке состоят из местоимения it, которое на русский язык не переводится, глагола-связки в необходимом по смыслу времени и именной части сказуемого, выраженного чаще всего прилагательным. Именная часть может быть также выражена существительным или числительным.

Проанализируйте структуру следующих безличных предложений, запомните порядок слов в них. Для наглядности данные безличные предложения разделены на несколько групп; в скобках дан дословный перевод:

· It is always cold in winter.(Оно есть всегда холодное зимой.)– Зимой всегда холодно.

Is it always cold in winter? Зимой всегда холодно?

It is not always cold in winter. Зимой не всегда холодно.

It was always cold in winter.(Оно было всегда холодное зимой.)– Зимой всегда было холодно.

It will be always cold in winter.(Оно будет всегда холодным зимой.)– Зимой всегда будет холодно.

It is dark.(Оно есть темное.)– Темно.

Is it dark? Темно?

It is not dark. He темно.

· It is difficult to do it.(Оно есть сложное, чтобы сделать это.)– Это сложно сделать.

Is it difficult to do it? Это сложно сделать?

It is not difficult to do it. Это не сложно сделать.

It is easy for him to speak about it.(Оно есть легкое для него, чтобы говорить об этом.)– Ему легко говорить об этом.

Is it easy for him to speak about it? Ему легко говорить об этом?

It is not easy for him to speak about it. Ему нелегко говорить об этом.

It was easy for him to speak about it.(Оно было легким для него, чтобы говорить об этом.)– Ему было легко говорить об этом.

It will be easy for him to speak about it.(Оно будет легким для него, чтобы говорить об этом.)– Ему будет легко говорить об этом.

· It gets dark early now.(Оно становится темным рано сейчас.)– Сейчас рано темнеет.

Does it get dark early? Сейчас рано темнеет? It doesn't get darkearly. Сейчас не рано темнеет. It gets warm.(Оно становится теплым.)– Теплеет. Does it get warm? Теплеет? It doesn't getwarm. He теплеет.

· It often rains in autumn.(Оно часто дождит осенью.)– Осенью часто идут дожди.

Does it often rain in autumn? Осенью часто идут дожди? It doesnot often rain. Осенью не часто идут дожди.

It often rained in autumn.(Оно часто дождило осенью.)– Осенью часто шли дожди.

Did it often rain in autumn? Осенью часто шли дожди?It didn'toften rain in autumn. Осенью не часто шли дожди.

It will often rain in autumn.(Оно часто будет дождить осенью.)– Осенью часто будут идти дожди.

Will it often rain in autumn? Осенью часто будут идти дожди?

It will not often rain in autumn. Осенью не часто будут идти дожди.

It snows in winter.(Оно снежит зимой.)– Зимой идет снег. Does itsnow in winter? Зимой идет снег?

It doesn't snow in winter. Зимой не идет снег.

· It takes her two hours to bake a pie.(Оно берет (у) нее два часа, чтобы приготовить пирог.)– Ей требуется два часа, чтобы приготовить пирог.

Does it take her two hours to bake a pie? Ей требуется два часа, чтобы приготовить пирог?

It doesn't take her two hours to bake a pie. Ей не требуется два часа, чтобы приготовить пирог.

It took her two hours to bake a pie.(Оно взяло (у) нее два часа, чтобы приготовить пирог.)– Ей потребовалось два часа, чтобы приготовить пирог.

Did it take her two hours to bake a pie? Ей потребовалось два часа, чтобы приготовить пирог?

It didn't take her two hours to bake a pie. Ей не потребовалось два часа, чтобы приготовить пирог.

It will take her two hours to bake a pie.(Оно возьмет (у) нее два часа, чтобы приготовить пирог.)– Ей потребуется два часа, чтобы приготовить пирог.

Will it take her two hours to bake a pie? Ей потребуется два часа, чтобы приготовить пирог?

It will not take her two hours to bake a pie. Ей не потребуется два часа, чтобы приготовить пирог.

Exercise

Translate into English.

1. Сейчас зима. 2. Я надеюсь, в сентябре будет тепло. 3. Они добрались до реки в 10 часов. Было уже совсем темно. 4. Когда мы приехали в Сочи, была весна. 5. Ночь, но на улице довольно светло. 6. Здесь очень жарко, не правда ли? 7. Сейчас поздно. Тебе не следу­ет звонить им. 8. Ему было трудно переводить эту статью, так как он не знал многих слов. 9. Ты думаешь, тебе будет легко написать эту контрольную работу? 10. Так просто выучить эти правила! Почему вы не сделали это? 11. Было нелегко понять его слова. 12. Я надеюсь, вам будет интересно послушать его. 13. Он сказал, что вам важно закончить статью сегодня. 14. Сейчас шесть часов. Я думаю, слишком рано будить его. 15. Так странно, что ему не понравилось морское путешествие на корабле. 16. Я знаю, что ему трудно работать на заводе и учиться в институте. 17. Студентам было легко разговаривать с ним по-ан­глийски. 18. В комнате очень темно, я не вижу, что стоит в том дальнем углу. 19. Здесь слишком грязно. Пойдемте по другой улице. 20. Нам интересно погово­рить с ним. Он только что вернулся из Англии. 21. Вам будет приятно осмотреть город. Он очень изменился за последние годы. 22. Мне было трудно узнать его. Он очень постарел. 23. Он сказал вам, что очень важно обсудить этот вопрос сегодня?

Keys

1. It's winter now. 2. I hope it'll be warm in September. 3. They got to the river at 10 o' clock. It was quite dark. 4. When we came to Sochi it was spring. 5. It's night but it's rather light outside. 6. It's very hot in here, isn't it? 7. It is late now. You shouldn't ring them up. 8. It was difficult for him to translate this article as he didn't know many words. 9. Do you think it'll be easy for you to write the test? 10. It's so easy to learn these rules! Why haven't you done it? 11. It wasn't easy to understand his words. 12. I hope it'll be interesting for you to listen to him. 13. He said that it was important for you to finish the article today. 14. It's six o'clock now. I think it's too early to wake him up. 15. It's so strange he didn't enjoy his voyage. 16. I know it's difficult for him to work at a plant and go to an institute. 17. It was easy for the students to speak English to him. 18. It's very dark in the room, I can't see what's standing in that far corner. 19. It's too muddy here. Let's go along (down) another street. 20. It's interesting for us to speak to him. He has just returned from England. 21. It'll be interesting for you to see the sights of the town. It has changed much recently. 22. It was difficult for me to recognize him. He has grown very old. 23. Has he told you that it's very important to discuss the question today?










Последнее изменение этой страницы: 2018-06-01; просмотров: 243.

stydopedya.ru не претендует на авторское право материалов, которые вылажены, но предоставляет бесплатный доступ к ним. В случае нарушения авторского права или персональных данных напишите сюда...