Студопедия

КАТЕГОРИИ:

АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Отрицательные предложения с глаголом TO BE




АНГЛИЙСКИЙ АЛФАВИТ

Буквы Название букв Буквы Название букв
Aa   Bb   Cc   Dd   Ee   Ff   Gg   Hh   Ii   Jj   Kk   Ll   Mm   [ei]   [bi:]   [si:]   [di:]   [i:]   [ef]   [d i:]   [eit∫]   [ai]   [d ei]   [kei]   [el]   [em] Nn   Oo   Pp   Qq   Rr   Ss   Tt   Uu   Vv   Ww   Xx   Yy   Zz [en]   [ou]   [pi:]   [kju:]   [a:]   [es]   [ti:]   [ju:]   [vi:]   [`d۸blju:]   [eks]   [wai]   [zed]

ПРАВИЛА ЧТЕНИЯ

                        

Чтение гласных букв

I – открытый слог оканчивается на гласную или согласную с

   Последующей немой е.

II – закрытый - оканчивается на согласный звук, согласную

   букву.

III – за слогообразующей гласной следует буква r или r + сог-

   ласная.

IV – за слогообразующей гласной следуют rи другая гласная.

 

  e[i:] a[ei] i[ai] y[wai] u[ju:] o[ou]
I [i:] Pete be [ei] fable gate [ai] pie mine [ai] by type [ju:] rule student [ou] no note
II [e] pet penny [æ] flat lamp [i] pin limb [i] gym gypsy [ ۸ ] hut much [ ] not slot
III [ә:] her term [a:] farm far [ә:] firm fir [ә:] Byrd [ә:] fur turn [ :] north
IV [iә] here hero [εә] fare bare [aiә] tire [aiә] tyre [juә] cure during [ :] more snore

 

 

       Правила чтения гласных букв и их сочетаний

o [۸] – перед n, m, th, v –                ea[i:] - teacher

   son, mother, dove                     ee [i:] – see, meet, bee

oa[ou] – coat                                   er, or [ә] – в конце слова -

ow [au] – brown, now                               letter, doctor

oy [ i] – boy, toy                              oo [u] – перед d, k – book,

ey [ei] – grey                                          good

ay [ei] – day                                      oo [u:] – в остальных слу-

all [ :] – wall, tall, call                               чаяхtoo, moon

al + согл. [ :l] – always                    u[ u:] – после r, l, j – true,

                                                                 blue, June

 

        Правила чтения согласных букв и их сочетаний

c[s] – перед e, i, ycinema,            s[z] – после гласной и

   receive                                            звонкой согласной,

c[k] – в остальных случаях –                  между гласными -

   contract                                               blouse, ties, pens

ch [t∫] – chair, children                       sh[ ∫ ] - she

ck [k] – black                                       th [Ө] – thank, thing

g[d ] – перед e, i, ygentleman,       th [ ð ] – this, that

     gym                                             ng[ŋ] - morning

g[g] – в остальных случаях –            wo + согл. [ ] - wonder

    big

s [s] – в начале и в конце слова

   перед и после глухой сог-

   ласной – this, speak, maps

 

 Ex.1. Прочтите слова, обращая внимание на чтение гласных в 4-х типах слога.

   mile, letter, carry, absent, wire, dear, spring, job, tune, child, his, take, first, lord, hire, but, see, card, go, circle, well, fight, large, term, winter, summer, murder, system, bird, home, deep, size, here, city, beat, safe, visit, us, sky, get, sport, age, close, free, stay, net, wise, rose, page, nerve, dure, mete, course, case, gold, box.

 

Ex.2. Прочтите слова, обращая внимание на чтение согласных c, g, s, x.  

   face, loss, please, beds, stag, fix, nice, sit, six, solve, text, gun, exact, picnic, bag, cat, fuse, gin, nose, example, cut, gas, sky, cod, exam, cell, dog, gentle, gym, ice, cups, club, cast, pencil, give, great, lace, still.

 

Ex.3. Прочтите слова, обращая внимание на чтение согласных, затранскрибируйте их.

    

can, find, life, take, stay, fill, if, met, type, wife, time, team, same, well, his, but, net, speak, egg, tune, nine, me, tell, man, has, free, note, close, vote, green, gun, table, kill, street, us, eight, he, size, place, get, cold, since, wise, joke, age, sack, bus, struggle, weather, place, chalk, mother, prune, teacher, boat, book, wall, these, think, where, with, photo, write, long, shop, luck, knee, who.

 

 

Ex.4. Скажите по буквам и прочитайте слова.

 

  gentle, city, case, sky, page, gym, solve, wet, kill, absent, job, sorry, fight.

 

Ex.5. Прочитайте слова, обращая внимание на чтение буквосочетаний согласных.

 

a) sh:          she, dish, shut, shelter, shelf, sheep, shave, shine,

                         shell, fish, sheet, shape

     ch, tch:  catch, chest, match, such, chin, chain, child, much

     ck:         black, lack, luck, thick, lock, check

     th:          thick, thin, faith, thing, think, they, these, that,

                         those, father, mother, with

    ph:           phone, photo, phase, phrase, sphere

    wh:          when, where, what, why, which, who, whole,

                           whose, whom

    ng:   singer, long, thing, song, bring, finger

    nk:   bank, tank, sink, link, drink

    wr:   written, write, wrist, wrote, wrap

    kn:    know, knew, knight, known

 

 b)           three, when, catch, faith, whose, why, with, those,

                   luck, think, such, lack, link, wrote, whole, wrap,

                   they, much, shut, phase, shape, thing, when, know,

                   where, knew, shy, knife, shame, long, whose, photo.

 

Ex.6. Найдите в словарных рядах слова со следующими звуками:

[ei]

path, cake, mother, stamp, what, phrase, cat, father

[٨]

bank, long, but, match, son, us, has, lack

[i:]

written, child, sheet, get, with, read, nine, be

[ə:]

bring, gun, bird, here, dear, murder, are, drink

[s]

phase, shelter, struggle, catch, place, rose, texts

[ŋ]

shine, thin, think, nerve, chin, spring, knife, gentle

 

Ex.7. Прослушайте следующие предложения, напишите транскрипцию подчеркнутых слов.

  His hut is of stone. / His heart is of stone.

  He has a ship. / He has a sheep.

  They bought a pot. / They bought a port.

Ex. 8. Послушайте, повторите, обращая особое внимание на произношение звуков и интонацию, потренируйтесь в чтении.

 

1. Please be seated.

2. Extremes meet.

3. Are they dancing in the garden?

4. He laughs best who laughs last.

5. No pains, no gains.

6. Out of sight, out of mind.

7. Lou grew too big for his boots.

8. Walter always knows what he wants.

9. No sweet without some sweat.

10. It was a wonder the weather was so wet.

11. Why worry?

12. Prue knew who’s who.

13. Keep your teeth clean.

14. My tea is sweet enough.

15. He speaks Chinese and Japanese with equal ease.

16. Len said he never slept well.

17. Ann has a fat black cat.

18. Cars can’t be parked here after dark.

19. Father is rather hard on Charles.

20. George was born on the fourth of August.

21. East or West – home is best.

22. It’s all your fault.

23. Oh, no, don’t go home alone.

24. A thousand thanks to you both.

25. I’ll speak the truth and nothing but the truth.

26. Meet John Jones junior.

27. Think things over.

28. June is a prodigy of energy.

29. Here are two pictures which are a match.

30. Charlie doesn’t know chalk from cheese.

 

 

Ex.9. a) Послушайте внимательно следующие диалоги, отметьте в них ударения:

          

- You’ll have to clean the window.

- Not me!

- Why not?

- I did it last time.

- Whose turn is it then?

- Helen’s I think.

_________

- Excuse me, will this road take me to the station?

- Yes, straight on. Turn to the left when you get to the end. You’ll see a notice there. You can’t go wrong.

- Is it far?

- About three or four minutes.

- Thank you very much.

_________

- Is this seat free, please?

- No, it isn’t. I’m keeping it for Miss Grim.

- Well, can I sit in this seat?

- I’m afraid not. But that seat by the window’s free.

- Then I’ll sit in.

- But if you sit in that seat you won’t see a thing.

_________

- Let’s have tea in the garden, shall we?

- That’s a good idea. Shall I take the table out?

- Yes, please. And the chairs too.

- Right. Where shall I put them?

- Oh, anywhere. I’ll bring the tea.

- Good. We’ll have the table here and the chairs here.

- Why have you put the table there?

- Well, you said anywhere.

- Yes, but you must be sensible. It’ll be too hot there.

- Where shall I put it then?

- Bring it under the tree here. That’s better.

 

b) Послушайте диалоги еще раз и проверьте правильно ли вы поставили ударения. Прочитайте диалоги в парах.

 

Ex.10. Постарайтесь прочитать скороговорки как можно быстрее, уделяя особое внимание интонации.

 

   I. A sailor went to sea.

      To see what he could see.

      And all he could see,

      Was sea, sea, sea.

 

  II. Tommy Trot, a man of law,

       Sold his bed and lay upon straw.

       Sold the straw and lay on grass

       To buy his wife a looking-glass.

  

  III. Pat keeps two pets –

        A cat and a rat.

        Pat likes his pets,

        And his pets like Pat.

 

   IV. A black cat sat on a mat

         And ate a fat rat.

         What a black cat!

 

   V. Critical cricket critic.

      

   VI. Peter Piper picked a pack of pickled pepper.

         A pack of pickled pepper Peter Piper picked.

         If Peter Piper picked a pack of pickled pepper

         Where is the pack of pickled pepper Peter Piper picked?

       ГРАММАТИКА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

                                      

 

  ПОРЯДОК СЛОВ В АНГЛИЙСКОМ ПРЕДЛОЖЕНИИ

                             2

       _1__ + === + _ _ 3_ _ + _._._.4_._

 

                   1    2         3          4

                   I    read  newspapers every day.

 

Определение не имеет постоянного места в предложении и может стоять при любом члене предложения, выраженном существительным.

Беспредложное косвенное дополнение всегда стоит между сказуемым и прямым дополнением:

We sent the buyers the documents.

Предложное косвенное дополнение стоит после прямого:

The sellers received the documents from the buyers.

Обстоятельство места стоит после обстоятельства образа действия:

I met him by chance at the theatre.

Обстоятельство времени стоит после обстоятельства места, т.е. в конце предложения. Оно, однако, может стоять и в начале предложения:

I met him in the park on Sunday. = On Sunday I met him in the park.

                                           

 

Ex.1. Подчеркните члены предложения и прокомментируйте их.

  1. My father is an engineer. 2. I met him in a small town. 3. Tom lives in a big house not far from the office. 4. He drank many cups of coffee today. 5. He came into the room and stopped at the desk. 6. He received the letter from home. 7. Mother poured me some soup into my plate. 8. A month ago my uncle built a new house in the country. 9. Children love to play with sand. 10. I shall go to Moscow next year.

 

Ex.2.Прочитайте и переведите следующие предложения. Подчеркните прямое, косвенное и предложное дополнения.

      1. Take my watch off the table and give it to me. 2. Give us these newspapers, please. 3. I often read books to my son in the evening. 4. I often write letters to my friends. 5. Our teacher usually gives us two or three exercises to do at home. 6. I often translate English letters to Mr. Lamson. He doesn’t know English. 7. On Sundays I usually go to the country with my family. 8. Look at my new bag. Do you like it?

 

Ex.3. Измените место прямого дополнения, где это возможно.

   1. I cannot give you his telephone-number. 2. This is Mike’s watch. Give it to him. 3. Take that book off the table and give it to me, please. 4. I’d like to read this article to you. 5. When can you send us your answer? 6. We write letters to foreign companies every day. 7. We can send our goods to the firm this week.

Ex.4.Раскройте скобки, употребив нужное слово.

   1. This is a very (good, well) watch. 2. Which of your friends speaks English (good, well)? 3. My son knows German (bad, badly). 4. Lamson is a (good, well) engineer. 5. This park is very (good, well). I often go there on Sundays. 6. Do you answer your teacher’s questions (good, well)? 7. My friend translates from English into Russian (good, well), but he translates from Russian into English (bad, badly). 8. I read English (good, well), but I write English (bad, badly). 9. This book is (bad, badly). Don’t read it. 10. How is your daughter? She is quite (good, well), thank you.

Ex.5.Составьте предложения, пользуясь следующими таблицами.

     

1. She We You They My children He My son seldom usually often sometimes always do does exercises.
2. Our students My friend His children Her pupils don’t doesn’t usually often speak Russian at the English lesson.

 

3. Peter Ann Our students Their daughter His brother         is are often usually already sometimes always at home in the office at the lesson at college at work at 7 o’clock in the evening. at 8 o’clock in the morning. at 9 o’clock in the morning.

 

4. Tell me about your work. your son’s German lessons. your children’s friends. your flat. your sister.

Ex.6. Составьте предложения из данных слов.

  1. Often, to, he, writes, us.
  2. South, usually, their, spend, in, they, the, holidays.
  3. Me, another, give, pen.
  4. At, now, he, school, not, is.
  5. Father, work, late, yesterday, my, came, to.
  6. Your, the bag, pens, into, put.

 

                             

 

СУЩЕСТВИТЕЛЬНОЕ (THE NOUN)

 

    Образование множественного числа существительных

Варианты окончаний

Ед. число Мн. число
Основная группа -s a book a game a boy books games boys
После -s, -x, -ch, -sh, -ss, -o     Исключения -es -s a bus a box a watch a dress a potato   a photo a kilo a piano a solo buses boxes watches dresses potatoes photos kilos pianos solos
-f, -fe - ves a leaf a wife leaves wives
Согласная + y -ies a baby babies

                             Особые случаи образования

                 множественного числа существительных

Ед. число Мн. число
a man men
a woman women
a postman postmen
a foot feet
a goose geese
a tooth teeth
a mouse mice
a louse lice
a child children
an ox oxen
a phenomenon phenomena
a datum data
a formula formulae
a crisis crises
an analysis analyses
a nucleus nuclei
a sheep sheep
a deer deer
a swine swine

 

                      Существительные, употребляемые

                           только в единственном числе

weather knowledge
furniture progress
information hair
advice love
news work
money fish
watch fruit

 

 

                      Существительные, употребляемые

                        только во множественном числе

                        

contents slums
wages trousers
clothes spectacles
goods tropics
politics memoirs
suburbs scales

 

 

Ex.1. Образуйте множественное число существительных и переведите их.

    a stop, a day, a man, a judge, a child, a wife, a student, a friend, a city, a woman, a town, a sister, a boy, a bridge, a box, a table, a tram, a lesson, a text.

 

Ex.2. Образуйте множественное число и распределите слова по 3-м столбикам, в зависимости от произношения суффикса –(e)s.

                       [s]           [z]         [iz]

     a day, a page, a text, a street, a lesson, a judge, a bag, a cat, a case, a plan, an office, a flat, a city, a bus, a wife, a lamp, a knife, a duty, an exercise, a pencil, a photo, a bank, a match, a dish, a ship, a rose, a potato.

 

 

Ex.3. Образуйте единственное число следующих существительных.

    Stars, trees, wolves, plates, sentences, rats, chairs, books, horses, watches, babies, horns, cups, glasses, lands, villages, pens, houses, dogs, games.

 

Ex.4. Образуйте множественное число следующих существительных и переведите их.

     a phenomenon, a deer, a Negro, a goose, a swine, a mouse, a sheep, a radius, a foot, a tooth, a child, a man, a woman, a Frenchman, a datum, an ox.

 

Ex.5. a) Образуйте множественное число следующих существительных:

      a mouse, a city, a man, a company, a goose, a star, a shelf, a box, a month, a pen, a child, a leaf, a tooth, a wife, a roof, a mountain, an eye, a formula, a crisis, a woman, a story, a foot, a knife, a house, a match, a potato, a glass, a waiter, a dress, a country, an ox, a bus.

 

b) Составьте предложения с этими словами.

   

 

ГЛАГОЛ

 

В английском языке большинство глаголов являются смысловыми, т.е. несущими смысловую нагрузку. Глаголы to be, to do, to have также могут выполнять функцию вспомогательных, или глаголов-связок, участвуя в образовании различных форм. Особую группу составляют так называемые модальные глаголы. Все глаголы, кроме модальных, имеют 4 основные формы.

 

Основные формы глагола

 

Формы глагола Образование
1. Infinitive (инфинитив, или начальная форма) Совпадает с формой настоящего времени (кроме to be)
2. Past Simple(простое прошедшее время) У правильных глаголов с помощью окончания -ed
3. Participle II (причастие прошедшего времени) У неправильных глаголов – особые формы
4. Participle I (причастие настоящего времени) С помощью окончания -ing

 

Глагол TO BE

          В отличие от других глаголов не требует вспомогательного глагола при образовании отрицательных и вопросительных предложений, сам выступая в этой роли. Как смысловой глагол имеет значение быть, находиться. Как глагол-связка в составном именном сказуемом имеет значение быть, являться. На русский язык часто не переводится.

Present Indefinite

Past Indefinite

Future Indefinite

I am I

was

I/we

shall be

(’ll be)

he/she/ it is he/she/ it
we/ you/ they are we/ you/ they were he/ she/ it/ you/ they will be (’ll be)

 

Отрицательные предложения с глаголом TO BE

I am nota student. We are not students.
You are not a student. You are not students.
He is nota student.

They are notstudents.

She is nota student.
It is not a book.

 

      Вопросительные предложения с глаголом TO BE

Am I a teacher? Are you a student?   Is he English? Is she from Canada?   Are wein England? Yes, I am. No, I am not. Yes, I am. I am a student. No, I am not. I’m a doctor. Yes, he is. No, he is not (he isn’t). Yes, she is. She’s from Canada. No, she is not. She is from France. Yes, you are. You are in Bath. No, you are not (you aren’t).You are in Scotland.

 

Ex. 1. Проспрягайте каждое предложение.

1. I am a lawyer.

2. I am not free now.

3. I am in the English lab now.

 

Ex.2. Дайте краткие ответы на вопросы.

1. Are you a student? 2. Are you a first-year student? 3. Is your friend a manager? 4. Is your father a judge? 5. Is your library on the first floor? 6. Are you 20? 7. Is your friend 18? 8. Are your textbooks on the table? 9. Is your house near a supermarket? 10. Is your college in the centre of Kirov?

 

Ex.3. Поставьте следующие предложения в отрицательную и вопросительную форму. Дайте краткие ответы на общие вопросы.

  1. The house is new. 2. They are at school. 3. Those men are judges. 4. The students are at that room. 5. My friend’s flat is large. 6. My sisters are in Kiev now. 7. My friend is a sportsman.

 

Ex.4. Прочтите предложения, заполните пропуски соответствующей личной формой глагола to be и переведите на русский язык.

   1. My friend’s mother … a teacher of English. 2. My parents … not in Moscow, they … in Peterburg. 3. I … not a judge, my mother … a doctor. 4. … these texts long? Yes, they … . 5. My house … in a green street. 6. The students of our group … in the lab now. 7. … your friend’s wife a student? 8. … your newspaper on the table? 9. My brother’s son … 5 years old. 10. His watch … ten minutes slow. 11. These trousers … too small. 12. No news … good news. 13. The furniture … very old. 14. There … mice in my country house. 15. Clothes … part of the image. 16. Where on earth … the scissors?

 

Ex.5. Поставьте предложения во множественное число.

    Model: He is a student. – They are students.

                I am a student. - We are students.

1. I am a pupil. 2. She is a manager. 3. He is a businessman. 4. He is a fitter. 5. She is a physicist. 6. I am a musician. 7. She is an actress. 8. I am an artist. 8. He is a carpenter. 9. She is a teacher.

 

Ex.6. Поставьте предложения во множественное число, сделав соответствующие изменения.

  1. I am always glad to see them. 2. When is he free? – He is free in the evenings. 3. She is so happy! 4. Is your sister at school? – No, she isn’t. 5. Am I right? – Yes, you are right. 6. She is wrong. 7. I am thirsty. 8. How are you? – I’m quite well, thank you.

 

Ex.7. Переведите предложения на английский язык.

   1. Он врач. 2. Его жена – учитель. 3. Наш сын – бизнесмен. 4. Их дочь – студентка. 5. Мой папа – юрист. 6. Его брат был музыкантом. 7. Они были музыкантами. 8. Он был студентом. 9. Мои бабушка и дедушка – пенсионеры. 10. Мы были студентами.

ЧИСЛИТЕЛЬНЫЕ (NUMERALS)

 

Количественные Порядковые Количественные Порядковые
1 - one first 10 - ten tenth
2 - two second 11 - eleven eleventh
3 - three third 12 - twelve twelfth
4 - four fourth 13 - thirteen thirteenth
5 - five fifth 14 - fourteen fourteenth
6 - six sixth 20 - twenty twentieth
7 - seven seventh 21 - twenty-one twenty-first
8 - eight eighth

32 - thirty-two

     ………

thirty-second

……..

9 - nine ninth

 

                             40 - forty, 50 – fifty

               100 – a hundred, 300 – three hundred

               1,000 – a thousand, 5 – five thousand

         1,000,000 – a million, 10,000, 000 – ten million

                   563 – five hundred and sixty-three

                   1,450 – fourteen hundred andfifty

 

Даты:

 

1147 – eleven forty-seven       1900 – nineteen hundred

1493 – fourteen ninety-three   1905 – nineteen “o” [ou] five

1992 – nineteen ninety-two     2000 – two thousand

22 сентября 2003 – the twenty-second of September two hundred three

6 июля 2010 – the sixth of July twenty ten

Ex.1. Переведите следующие словосочетания.

a) house one       - the first house      - one house;

     page two         - the second page    - two pages;

     flat three         - the third flat          - three flats;

     lab four           - the fourth lab        - four labs;

     lesson seven   - the seventh lesson - seven lessons;

 

b) один – первый, шесть- шестой, восемь – восьмой, два -

      второй, десять – десятый, четыре – четвертый, одиннад-

      цать – одиннадцатый, три – третий;

 

c) дом номер девять, в пятой квартире, три текста, шесть 

      книг, два слова, в третьем тексте, семь дней, в первой

      и во второй лаборатории.

 

Ex.2. Прочитайте и переведите на русский язык следующие словосочетания.

      nineteen desks; the first lesson; twenty-six English letters; the eleventh word; the fifth lesson; sixteen ear-phones; the second floor; twenty-six exercises; the fourth year; twelve notebooks; the sixth question; the first duty; twenty years; the third week; the fourth house; thirteen relatives.

 

Ex.3. Назовите по-английски следующие количественные и порядковые числительные и даты.

a) 3 – 13 – 30; 5 – 15 – 50; 6 – 16 – 60; 8 – 18 – 80; 9 – 19 – 90; 39 – 143; 51 – 294; 63 – 481;

b) 2-й – 12-й – 20-й –22-й; 4-й –14-й –40-й –44-й; 7-й –17-й –70-й –77-й; 24-й –222-й; 47-й –568-й; 63-й –104-й;

c) 1990 г., 1147 г., 1812 г., 1799 г., 1961 г., 15 февраля 1915 г., 17 декабря 1978 г., 31 декабря 1965 г., 1 сентября 1989 г., 10 ноября 1918 г.

 

Ex.4. Переведите предложения на русский язык и прокомментируйте употребление числительных.

1. Two girls were just crossing the street in the direction of the Institute. 2. The first letter was followed by a second. 3. A few days later after I had received the second letter I left Moscow. 4. “Eighty-five is a lucky number”, the old man said. 5. There were a million things to tell them, a thousand questions I wanted to ask.

Глагол TO HAVE

Как смысловой глагол (часто в форме have got) употребляется в значении иметь, обладать, а также входит в состав устойчивых выражений. Как вспомогательный глагол образует времена группы Perfect.

 

Present

Past

Future










Последнее изменение этой страницы: 2018-06-01; просмотров: 123.

stydopedya.ru не претендует на авторское право материалов, которые вылажены, но предоставляет бесплатный доступ к ним. В случае нарушения авторского права или персональных данных напишите сюда...