Студопедия

КАТЕГОРИИ:

АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Exercise 4. Use the appropriate form of the verb.




CONTENTS

Предисловие……………………………………………………………………4

Section I. THE NOUN…………………………………………………………5

Section II. THE ARTICLE……………………………………………………8

Section III. THE ADJECTIVE……………………………………………….20

Section IV. THE PRONOUN…………………………………………………24

Section V. THE NUMERAL………………………………………….………33

Section VI. THE ADVERB …………………………………………………...34

Section VII. THE VERB………………………………………………………37

The Use of Tenses in the Active Voice …………………………………..38

The Use of Tenses in the Passive Voice………………………………….44

Modal Verbs………………………………………………………………49

   The Subjunctive Mood……………………………………………………58

   The Sequence of Tenses and Reported Speech…………………………..66

Section VIII. THE NON-FINITE FORMS OF THE VERB (VERBALS)….72

The Participle …………………………………………………………………..73

The Gerund …………………………………………………………………….75

The Infinitive …………………………………………………………………...82

Section IX. STRUCTURAL PARTS OF SPEECH…………………………..93

Section X. COMPREHENSION ………………………………………………98

KEYS……………………………………………………………………………106

Recommended Literature……………………………………………………….110

Список используемой литературы………………………………………….110

 

ПРЕДИСЛОВИЕ

Предлагаемое пособие подготовлено на основе программы курса «Практическая грамматика английского языка», разработанной кафедрой английского языка СГУ в соответствии с Государственным образовательным стандартом и предназначено для самостоятельной контролируемой работы студентов 1-2 курсов специальностей «Теория и методика преподавания иностранных языков и культур» и «Информатика, теория и методика преподавания иностранных языков и культур».

Целью данного пособия является формирование навыков употребления грамматических норм английского языка для исключения типичных ошибок, препятствующих осуществлению эффективной межкультурной коммуникации.

Пособие состоит из предисловия, 10 разделов, соответствующих тематике курса, которые включают в себя задания для самоподготовки и различные грамматические упражнения, для тренировки того или иного грамматического явления. Каждый часть завершает задание для самоконтроля в виде теста множественного выбора с ключами. В разделе предлагаются упражнения на повторение всей темы в целом. Последовательность упражнений соответствует последовательности изложения грамматического материала. Количество упражнений и заданий для самоконтроля по каждой теме определяется как объемом самой темы, так и степенью трудности ее усвоения студентами.

Языковым материалом для упражнений служат предложения и отрывки, взятые как из классической, так и современной англо-американской литературы, обеспечивающие тренировку и закрепление основных грамматических правил и норм английского языка.

Виды упражнений определяются характером грамматического материала, подлежащего тренировке. Особое внимание уделено упражнениям, содержащим примеры для анализа и объяснения употребления грамматических явлений, что позволяет одновременно решить несколько методических задач.

Десятый раздел пособия включает комплексные тесты, диагностирующие общий уровень владения студентами грамматическими нормами современного английского языка. Кроме того, пособие содержит список литературы, рекомендуемой студентам и библиографию.

Работу над пособием можно осуществлять как под руководством преподавателя, так и самостоятельно. Упражнения аналитического характера (проанализировать формы, условия их употребления и т.д.) и тренировочные упражнения раскрыть скобки, употребить часть речи в соответствующей форме и др.) могут быть выполнены письменно и проверены в процессе занятия с преподавателем.

Практической и теоретической основой данного пособия является учебник “A Grammar of the English Language”, В.П. Каушанская и др.

Section I. THE NOUN

Preparatory activities.

Review the following:

1) Define the subject of the English Grammar. What do Morphology and Syntax study?

2) What is the difference between notional and structural parts of speech? Name all the notional parts of speech and structural ones.

3) Give the definition of the Noun. Name its morphological categories.

4) What do you know about the morphological composition of English nouns?

5) Which nouns are called simple; derivative or compound? Give examples.

6) Which syntactic functions can the Noun perform in the sentence? Give examples.

7) Say, if there is the category of gender of English nouns.

8) What is the general formula of building the plural? Comment on the spelling rules.

9) What other ways of forming the plural do you know?

10)  Revise the rules of building the plural of Latin or Greek borrowings compound nouns.

11)  Which nouns have only the plural form?

12)  Which nouns have only the singular form?

13)  Speak on the classification of English nouns. Which nouns are called proper; class; collective; abstract and nouns of material?

14)  What do you know about the category of case?

15)  How is the possessive case formed?

16)  Speak on the restriction in the use of Genitive and Possessive forms.

17)  Comment on the meaning of the genitive (possessive) case of English nouns; the Dependent and Absolute Genitive (Possessive)

 

EXERCISES

 

Exercise 1. State the morphological composition of the following nouns and the class they belong to.

Snow, sandstone, impossibility, widower, opinion, exclamation, passer-by, misunderstanding, inactivity, snowball, kingdom, anti-cyclone, mother-of-pearl, immobility, might, warmth, succession, ex-president, nurse, misdeed, wisdom, blackbird, attention, policeman, merry-go-round, girlhood, usefulness, fortune, friendship, statesman, brother-in-law, population, fellow-boarder, smelling-salt.

 

Exercise 2.State the syntactical function of the underlined nouns and define the class each belongs to.

1. His hair was grey and he was short and fat. 2. Pursuing his inquiries, Clennam found that the Gowan family were a very dis­tant ramification of the Barnacles... 3. His face was sick with pain and rage. 4. He drank coffee, letting the warmth go through his cold, tired body. 5. The myster­ies of storm and the rain and tide were revealed. 6. Having set the tea, she stood by the table and said slowly: "Tea's ready, Father. I'm going to London. " 7. By this time, quite a small crowd had collected, and people were asking each other what was the matter. 8. There were several small losses: a spoon used for the baby's feeding, a pair of scissors. 9. He was professor of physics. 10. A band of dark clouds lay across the sky, and underneath it was the last pale brilliance of the evening. 11. "I have some luggage, " he said, "at the Brumblehurst Station, " and he asked her how he could have it. 12. In the kitchen Bowen read the telegram aloud. 13. The crowd laughed and moved, pushing every way and everybody. 14. De Witt fished through his pockets, found his eyeglasses, carefully slipped them out of their case. 15. A stone caught her heel. 16. George suggested meatand fruit pies, cold meat, to­matoes, fruit and green stuff. 17. The silver-coloured carpet felt wonderfully soft beneath his feet, the furni­ture was of a golden wood. 18. The major seemed to be looking out at the sky. 19. The moon was shining through the tree stems when they sat again side by side on the log seat. 20. He looked down at his audience.

 

Exercise 3. Give the plural of the following nouns.

Face, portfolio, swine, house, tomato, hearth, mother-in-law, basis, clergyman, ox, cry, key, fox, downfall, looker-on, rock, bush, enemy, leaf, roof, genius, hero, bunch, sheep, ship, criterion, youth, journey, penknife, man-of-war, loss, datum, goose, deer, pie, Englishwoman, wolf, mouse, formula, bath, volcano, possibility, forget-me-not, foot, handkerchief, thief, crisis, stepdaughter, birth, echo, finger-tip, court martial, joy, mischief-maker, extremity, spy, lie.

 

Exercise 4. Use the appropriate form of the verb.

1. "There ____ money in my pocket," I said to the porter. (is, are) 2. I know my hair ____ beautiful, everybody says so. (is, are) 3. The works ____ his country, his home, his reason for being. (was, were) 4. These white swine ____ not live. (does, do) 5. Means ____ easily found. (was, were) 6. ...this watch ____ a special favourite with Mr. Pick­ wick, having been carried about... for a greater number of years than we feel called upon to state, at present. (was, were) 7. "Good," I said. "No one shall tell me again that fish ____ no sense with them." (has, have) 8. The deer ____ ravaging the man's fields. (was, were) 9. Money ____ so scarce that it could fairly be said not to exist at all. (was, were) 10. I was here before the gates ____ opened, but I was afraid to come straight to you. (was, were) 11. The papers ____ dull, the news ____ local and stale, and the war news ___ all old. (was, were) 12. At Capracotta, he had told me, there ____ trout in the stream below the town. (was, were) 13. The sugar-tongs ____ too wide for one of her hands, and she had to use both in wielding them. (was, were) 14. Her hair ____ loose and half-falling, and she wore a nurse's dress. (was, were) 15. And the baggage ____ apparatus and appliances. (contain, contains) 16. The china ____ good, of a delicate pattern. (was, were)17. The nurse's wages ____ good. (was, were)

 










Последнее изменение этой страницы: 2018-06-01; просмотров: 381.

stydopedya.ru не претендует на авторское право материалов, которые вылажены, но предоставляет бесплатный доступ к ним. В случае нарушения авторского права или персональных данных напишите сюда...